– Bærekraft-mål 4

  • Hovedmeny
  • Forsidebilde-profilerte forsidelenker
  • Forsideinnhold over hovedinnhold
  • Hovedinnhold
  • Bunnområdet
  • Footer/nederst
    • Kontrast
    • Layout
    • Font
  • Om oss
  • Til safo.no
Top bar 1

Bytt font
Bytt font

Skolen er for alle
WCAG buttons
  • Historier fra virkeligheten
    • Sitater
    • Filmer
  • Finn hjelp
    • Rettighets-organisasjoner
      • Elevorganisasjonen
      • Foreningen Norges Døvblinde
      • Norges Handikapforbunds Ungdom
      • Unge funksjonshemmede
      • Norsk Forbund for Utviklingshemmede
      • Norges Blindeforbunds Ungdom
      • HLF – Hørselshemmedes Landsforbund
      • Press – Redd Barna Ungdom
      • SAFO – Samarbeidsformuet av funksjonshemmedes organisasjoner
    • Hjelp på skolen
  • Dine rettigheter
    • Rettighets-hjelpen
    • Lovene i praksis
      • Skole-skyss og skole-taxi
      • Retten til tilrettelagt opplæring
      • Retten til å si sin mening
      • Miljø på skolen
      • Retten til å gå på nær-skolen
      • Skolens, statens og kommunens plikt
    • Lover – både nasjonalt og internasjonalt
      • Barne-konvensjonen
      • Bærekraft-mål 4
      • Grunnloven § 109
      • FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne
      • Opplærings-loven
      • Salamanca-erklæringen
  • Inkluderende skole
  • Huskeliste
  • Nyttige lenker
  • Hjem
  • Rettigheter
  • Lover – både nasjonalt og internasjonalt
  • Bærekraft-mål 4

Bærekraft-mål 4

God utdanning

Bære-kraft mål nummer 4 skal «sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle» – KLIKK HER for å lese mer på fn.no

Forente Nasjoners bærekraft-mål med mål nummer 4 som fremhever at det skal være lik tilgang til alle nivå i utdanning – på regjeringen.no

Ordforklaringer

Inkludering
Det betyr at alle skal kunne være med.

Opplæringen på skolen skal være for alle.

Under lek skal alle kunne delta.

For å få til inkludering er det viktig at alle kan komme frem til forskjellige rom og alle kan forstå det som er viktig.

For eksempel trenger noen elever med nedsatt syn ledelinjer for at de skal finne frem til riktig klasse-rom.

Ledelinjer er tykke streker på gulvet som viser vei.

Rettferdig
Det er rettferdig at alle på skolen skal ha tilgang til samme type lære-midler.

Hvis de fleste elevene i klassen får alle bøkene på skolen gratis, mens Regine ikke gjør det, er det urettferdig.

Det er rettferdig at Regine som er blind, får lære-midler med punkt-skrift.

Copyright: Skolen er for alle
Tilbake til toppen
Cookiebruk og personvern
Vi bruker cookies for å optimaliserte vårt web sted og våre tjenester.
Funksjonell Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferanser
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistikk
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Markedsføring
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Administrer alternativer Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Les mer om disse formålene
Vis preferanser
{title} {title} {title}